Antara Ciptaan Steve Jobs

Berita sedih bahawa Steve Jobs telah meninggal dunia, meninggalkan bahang pada dunia teknologi. Beliau mempunyai pengaruh mendalam ke atas dunia pengkomputeran untuk beberapa dekad, dan legasi beliau akan terus menyumbang kepada kita dengan teknologi masa hadapan. Mari kita lihat ringkas kembali kerja seorang lelaki yang mengubah, selama-lamanya, cara kita berfikir tentang teknologi.







Komputer Apple yang pertama wujud pada tahun 1976. Steve Wozniak, pada masa itu beliau bekerja dengan  HP, beliau telah mereka bentuk komputer buat sementara waktu, tetapi tidak pernah  pergi jauh untuk membuat satu komputer. Kerana dia melihat orang lain membawa alat-alat mereka ke pasaran, beliau mengambil keputusan untuk meneruskan dan melakukannya. Rakan beliau, Steve Jobs, mempunyai beberapa idea untuk memperbaiki peranti mereka, dua barang terbuang bersama beberapa wang tunai untuk papan litar. Steves merancang untuk menjual mesin tersebut sebagai kit pada harga $666,66, dan pergi ke kedai yang dikenali sebagai Byte Shop untuk menjual mesin mereka. Kedai tersebut menempah 50 peranti yang dipasang sepenuhnya, dan kesemuanya dijual. Inilah bermulanya Syarikat Apple Computer. 




Apple II telah diperlihatkan di Home Brew Computer Club pada bulan Disember 1976. Tidak lama selepas itu, Apple Computer telah bergerak dari garaj ke ofis Steve pejabat di Cupertino, CA. Pada bulan April 1977, Apple II yang pertama telah dijual pada harga $ 1275.

Ia menampilkan 2 5-1/4 "cakera pemacu.  Pelan bermula dengan mengeluarkan Apple II yang dipertingkatkan, yang dinamakan Annie. 




Pelan juga bermula untuk "Super Computer" yang akan dipanggil Lisa. Lisa adalah satu sistem yang lebih maju daripada Macintosh pada masa itu dalam banyak aspek, seperti kemasukan memori yang dilindungi, kebolehan multitasking, cakera umumnya lebih canggih keras berasaskan sistem operasi, screensaver terbina dalam, kalkulator canggih dengan kertas pita dan RPN, sokongan sehingga dua megabait (MB) RAM, slot pengembangan, papan kekunci berangka, skim perlindungan data rosak seperti block sparing, nama fail yang bukan fizikal (dengan keupayaan untuk mempunyai beberapa dokumen dengan nama yang sama) , dan paparan resolusi yang lebih besar. 



Juga dikenali sebagai Mac 128K, Macintosh Apple muncul di muka depan Byte Magazine. Ia diperkenalkan pada bulan Januari, 1984. Komputer tersebut tidak mempunyai nama "Mac" di hadapan, tetapi sebaliknya hanya logo Apple. Kemudian model yang terbaru  mempunyai "Mac 128K" yang dicetak di belakang untuk membezakan mereka dari 512K Mac yang baru. 128K merujuk kepada amaun RAM di dalam mesin. 128K adalah cukup darn baik pada masa itu. Mac 128K juga mempunyai 3.5 "400 KB floppy drive, sedikit-1 512 x 342 pixel b & w monitor, tetikus, dan  beberapa
aplikasi seperti MacWrite dan MacPaint. 



Apple memperkenalkan beberapa mesin baru pada tahun 80-an termasuk Apple III pada tahun 1983, The Macintosh XL pada tahun 1985, dan Macintosh portable pada tahun 1989. 





Mac Plus debuts pada bulan Jun 1986 dan dijual pada harga $ 1,195. Ia adalah model pertama Macintosh termasuk port SCSI, yang melancarkan populariti peranti SCSI luar untuk Mac, termasuk cakera keras, pemacu pita, pemacu CD-ROM, pencetak, dan juga monitor.
Selepas dipecat dari Apple, Steve Jobs terlibat dengan NeXT Computer pada tahun 1986, yang memasarkan komputer high-end kepada universiti dan perniagaan. 








Komputer NeXT dianggap mesin high-end pada waktu tersebut dan dijual pada harga $ 6,500. Tim Berners-Lee menggunakan NeXT pada tahun 1991 untuk mewujudkan pelayar web dan pelayan web yang pertama. Wolfenstein asal dan Doom juga dicipta menggunakan NeXT.







Apple merosot dalam tahun 90-an tanpa Jobs, tetapi apabila kembali pada tahun 1997, dia melakukan beberapa perubahan pengurusan utama, dan memasang satu pasukan kepimpinan yang baru. Apple mula pulih semula dan pada tahun 1999 memperkenalkan komputer mudah alih iBook. IBook G3/300 nama kod P1, memaparkan 300 MHz PowerPC 750 (G3) processor, 32 MB atau 64 MB RAM, GB 3,2 atau 6,0 GB hard drive. 




Pada tahun 2001, Apple memperkenalkan G4 dengan pemproses 1,25 dual GHz dan 512 MB RAM, boleh dipertingkatkan kepada 2 GB. Ia juga memaparkan Apple SuperDrive, yang menggabungkan DVD-R dan pemacu CD-RW. Cakera keras 120 GB termasuk dalam pakej tersebut. Ia dijual pada harga $ 3,300 tanpa monitor.





Walaupun masih terlibat dengan Komputer NeXT, Jobs memperolehi Grafik Group dengan $ 10 juta. Ia kemudiannya dinamakan Pixar, dan keputusan syarikat itu yang telah kita lihat selama bertahun-tahun kini adalah perintis animasi. Hit pertama Pixar yang besar datang pada tahun 1995, dan telah dipanggil Toy Story.






Pada tahun 2003, Jobs memperkenalkan iTunes Music Store untuk PC dan Mac, amat berkesan dengan mengubah selama-lamanya cara orang ramai mendengar dan membeli muzik. iTunes kini dalam versi 10.5, dan akan menampilkan perisian Match iTunes yang mengintegrasikan dengan perkhidmatan iCloud Apple.




Pada tahun berikutnya, pada tahun 2004, Jobs mengumumkan iPod mini, yang terlibat dalam produk Apple mudah alih, termasuk iPhone dan iPad.




Pada tahun 2005, Jobs mengumumkan Motorola-made ROKR, pelopor kepada iPhone. Rokr adalah telefon pertama yang dapat diintegrasikan dengan Apple Inc.'S pemain muzik iTunes. Ia telah dilancarkan pada September 7, 2005 pada satu acara khas media sahaja oleh Apple di San Francisco, California.


Pada tahun berikutnya, pada Januari 10th, 2006, Jobs menunjukkan MacBook Pro baru dengan pemproses Intel Duo Core pada Macworld 2006. Model 17 inci telah diumumkan pada April 24, 2006. Rekabentuk pertama ialah sebahagian besarnya terbawa dari G4 PowerBook, tetapi menggunakan Intel Core CPU bukan chip PowerPC G4.


Pada tahun 2007, Apple merevolusikan telefon pintar dengan pengenalan iPhone. Google bersaing dengan memperkenalkan platform Android tidak lama selepas itu, mengekalkan persaingan yang sihat untuk mengekalkan inovasi.


Pada tahun 2010, iPad membuat kemunculan sulung dan bermula tablet komputer kegilaan di seluruh dunia. IPad dengan cepat menjadi tablet yang dominan, dan kekal begitu lama.


Pada tahun berikutnya,  iPad 2 yang lebihDemam Ipad telah bermula, menyebabkan produk cepat habis. Pelanggan membeli beberapa item dan mula menjualnya pada harga yang melambung di eBay. Remaja Cina mula menjual organ-organ mereka hanya untuk sendiri. Ya, ia berlaku.


Pada 4 okt, kita melihat pelepasan iPhone 4S, pengganti kepada iPhone4 yang mata popular. Walaupun pembinaan semula yang tidak lengkap, ia tetap mengekalkan panduan Apple iaitu kualiti, kecemerlangan dan kemudahan penggunaan untuk orang awam. Ia menjadi produk
terakhir inovatif yang Steve tinggalkan sebelum pergi.
Dan hari ini kita telah mengucapkan selamat tinggal kepada saingan, wira, genius, sedih bahawa kita tidak akan tahu jika terdapat satu lagi perkara.







Sumber : http://rootzwiki.com

Comments

Popular posts from this blog

Rumah Atas Pokok

Asal-usul cerita hantu kak limah

47 Fakta menarik yang patut dikongsi